Regulamin
Ostatnia aktualizacja: 3 października 2025 r.
Ten Regulamin zawiera informacje o naszych i Twoich obowiązkach związanych z korzystaniem z internetowej platformy firu.pl łączącej Najemców z Wynajmującymi, a jednocześnie stanowi wiążącą prawnie umowę ("Umowę") pomiędzy Tobą (określanym dalej „Użytkownikiem", „Ty", „Ciebie", „Twój") a nami tj. FIRU PROSTA SPÓŁKA AKCYJNA (zwanym dalej „Administratorem", „my", „nas", „nasz") z siedzibą w Starych Rowiskach 5 96-116 Debowa Góra wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0001198125, NIP: 8361890947, REGON: 542899914, o kapitale zakładowym w wysokości 50 000 złotych.
Definicje
Poniżej znajdziesz znaczenie pojęć, których używamy w Regulaminie:
- Akceptacja — potwierdzenie dostępności Produktu i jego rezerwacja dokonywane przez Użytkownika, który opublikował Ofertę, po złożeniu odpowiedniego zapytania skierowanego przez innego Użytkownika za pośrednictwem Platformy; Akceptacja umożliwia dokonanie Opłaty przez Użytkownika skutkującego zawarciem Umowy Najmu
- Cennik — dokument dostępny z poziomu Platformy wskazujący na wysokość należnej nam Prowizji.
- dni robocze — dni w godzinach naszej pracy, od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
- Konsument — każdy Użytkownik, który korzysta z Platformy w celach niezwiązanych bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową; odpowiednio również przedsiębiorca na prawach konsumenta;
- Konto — bezpłatna usługa świadczona na Twoją rzecz drogą elektroniczną; modyfikowalny element Platformy, tworzony po dokonaniu przez Ciebie Rejestracji, w którym zebrane są Twoje dane, informacje o Umowach Najmu, jak również Oferty, które opublikowałeś na Platformie, Opłaty, które poniosłeś i które poniesiesz w przyszłości oraz inne informacje związane z Twoimi działaniami podejmowanymi w ramach Platformy.
- Najemca — Użytkownik, który zawarł Umowę Najmu, w przypadku której to on najmuje Produkt od Wynajmującego.
- Newsletter — jedna ze świadczonych przez nas Usług, polegająca na przesyłaniu na Twój adres e-mail treści cyfrowej zawierającej informacje dotyczące naszych Usług oraz Platformy.
- Oferta — oferta zawarcia Umowy Najmu publikowana przez Użytkownika w ramach funkcjonalności Platformy.
- Operator Płatności — podmiot trzeci (każdorazowo wskazany na Platformie) zajmujący się obsługą wszystkich płatności realizowanych w związku z działaniem Platformy, w tym poborem Opłaty, wypłatą Wynagrodzenia, jak również naszej Prowizji.
- Opłata — kwota do zapłaty przez Najemcę w ramach Umowy Najmu, na którą składają się Wynagrodzenie oraz Prowizja.
- Opinia — komentarz publikowany przez Użytkownika w ramach Platformy dotyczący innego Użytkownika lub Produktu będącego przedmiotem Umowy Najmu, którą zawarł Użytkownik.
- Platforma — strona internetowa znajdują się pod adresem firu.pl, której jesteśmy administratorem, będąca platformą umożliwiającą korzystanie z Konta, interakcje z innymi Użytkownikami, publikowanie Opinii, a przede wszystkim zawieranie Umów Najmu w roli Najemcy lub Wynajmującego.
- Polityka Prywatności — dokument opisujący w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe, a także stosowane przez nas metody zapewnienia bezpieczeństwa ochrony prywatności i przetwarzania danych osobowych Użytkowników; Polityka Prywatności stanowi uzupełnienie niniejszego Regulaminu i dostępna jest tutaj.
- Produkt — rzecz ruchoma będąca przedmiotem Umowy Najmu zawieranej pomiędzy Wynajmującym oraz Najemcą.
- Prowizja — opłata pobierana przez nas jako dostawcy Platformy z tytułu zawarcia Umowy Najmu oraz jej kontynuowania przez Wynajmującego oraz Najemcę, w sposób opisany w Regulaminie oraz w wysokości wskazanej w Cenniku.
- Regulamin (Platformy) — niniejszy regulamin; Regulamin jest nieodpłatnie udostępniany przed zawieraniem umów w ramach Platformy, a także, jeżeli tego zażądasz, w taki sposób, który umożliwi Ci pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści Regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym się posługujesz.
- Umowa — umowa o świadczenie Usług zawarta pomiędzy nami a Tobą jako Użytkownikiem, której ogólne warunki określa niniejszy Regulamin i dotyczy korzystania z Platformy.
- Umowa Najmu — umowa zawierana pomiędzy Użytkownikami (tj. Wynajmującym i Najemcą) za pośrednictwem funkcjonalności Platformy, której przedmiotem jest najem Produktu.
- Usługi - usługi świadczone przez nas za pośrednictwem Platformy na rzecz Użytkowników, polegające na udostępnieniu funkcjonalności Platformy, w szczególności umożliwiających Użytkownikowi prowadzenie Konta oraz zawieranie Umów Najmu.
- Użytkownik — osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych, jak również osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale posiadająca zdolność prawną na mocy ustawy, na rzecz której świadczymy Usługi w ramach Platformy; każdy Użytkownik, w zależności od podejmowanych działań w ramach Platformy może uzyskać status Najemcy lub Wynajmującego.
- Wynagrodzenie — czynsz najmu dotyczący Produktu należny Wynajmującego w ramach Umowy Najmu, pomniejszony o należną nam Prowizję obliczaną w oparciu o Cennik oraz Regulamin.
- Wynajmujący — Użytkownik, który zawarł Umowę Najmu, w przypadku której to on wynajmuje Produkt Najemcy.
Postanowienia ogólne
- Regulamin określa zasady korzystania z Platformy, w szczególności warunki korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną, publikowania Ofert i Opinii, zawierania Umów Najmu, składania reklamacji, a także inne uprawnienia i obowiązki — Twoje, nasze oraz innych Użytkowników.
- Możesz korzystać z Platformy wyłącznie po uprzednim zapoznaniu się z treścią Regulaminu oraz wyrażeniu zgody na określone w nim warunki. Przykro nam, ale jeżeli nie akceptujesz Regulaminu, nie możesz korzystać z Platformy.
- Nie zamieszczamy w ramach Platformy własnych informacji handlowych ani ofert składanych w formie elektronicznej, w rozumieniu Kodeksu cywilnego. W szczególności przepisy dotyczące złożenia oferty w postaci elektronicznej nie mają zastosowania.
- Szczegółowe zasady dotyczące korzystania z funkcjonalności Platformy i poszczególnych Usług określone są w odpowiednich zakładkach Platformy.
- Pamiętaj, że obowiązuje Cię zakaz dostarczania treści, w szczególności Opinii lub Ofert, o charakterze bezprawnym lub dostarczania nielegalnych treści w rozumieniu obowiązujących przepisów, jak również korzystania z Platformy w sposób zakłócający lub uniemożliwiający jej należyte funkcjonowanie.
- Wyznaczyliśmy elektroniczny punkt kontaktowy związany z Platformą przeznaczony do bezpośredniej komunikacji z organami państw członkowskich, Komisją, Radą Usług Cyfrowych: kontakt@firu.pl. Ten sam punkt kontaktowy może być wykorzystywany przez Ciebie do bezpośredniej i szybkiej komunikacji z nami. Komunikacja może być prowadzona w języku polskim lub angielskim.
- Regulamin w żaden sposób nie powinien uchybiać przepisom o ochronie konsumentów. Jeżeli którykolwiek punkt Regulaminu jest sprzeczny z bezwzględnie obowiązującymi przepisami o ochronie konsumentów, postanowienie to nie wiąże Ciebie jako Konsumenta (jeśli posiadasz taki status zgodnie z obowiązującymi przepisami) a w miejsce tego postanowienia zastosowanie będą miały najbliższe temu przepisowi właściwe przepisy prawa.
- Umowy zawierane są na podstawie prawa polskiego i w języku polskim.
Platforma
- Aby skorzystać z Platformy konieczne jest, spełnienie następujących minimalnych wymagań technicznych: (a) urządzenie z dostępem do sieci Internet, umożliwiające prawidłowe wyświetlanie interfejsu Platformy, (b) zainstalowana i zaktualizowana do najnowszej wersji przeglądarka internetowa: Edge, FireFox, Opera, Chrome, Safari, (c) włączona obsługa JavaScript i Cookies – niezbędnych do prawidłowego wyświetlania i działania Platformy (z zastrzeżeniem odpowiednich postanowień Polityki Prywatności), (d) aktywne konto poczty elektronicznej (e-mail). Rekomendowana minimalna rozdzielczość ekranu: 1024x768 pikseli.
- Zastrzegamy, że w przypadku urządzeń mobilnych zakres dostępnych funkcjonalności Platformy może być ograniczony.
- Korzystanie z Platformy jest bezpłatne, jednakże może ono łączyć się z kosztami transmisji danych, które wynikają z umów zawieranych przez Użytkownika z operatorami telekomunikacyjnych lub innymi dostawcami Internetu oraz z zakresu takiej transmisji danych. W przypadku zawarcia Umowy Najmu jesteśmy uprawnienie do pobrania Prowizji.
- Zapewniamy, że będziesz mógł korzystać z Platformy pod warunkiem spełniania wymagań, o których mowa wyżej.
- Zastrzegamy sobie wszystkie prawa do Platformy nieudzielone Tobie w sposób wyraźny na mocy Umowy. Zatem Umowa nie pozwala Użytkownikom w szczególności na: (a) reprodukowanie, rozpowszechnianie, wypożyczenie, zbywanie oraz każdy inny sposób redystrybucji pośredniej i bezpośredniej Platformy lub jej elementów, zarówno odpłatne, jak i nieodpłatne, z pominięciem nas, (b) modyfikowanie, dokonywanie inżynierii wstecznej lub ingerowanie w inny sposób w oprogramowanie Platformy, (c) wykorzystywanie i opracowywanie własności intelektualnej należącej do nas do tworzenia własnych produktów i usług, (d) wykorzystywanie własności intelektualnej należącej do nas w bezprawnym celu lub na naszą niekorzyść. Każde zachowanie wypełniające którąkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek będzie traktowane jako rażące naruszenie warunków Regulaminu, w tym Umowy.
- Z zastrzeżeniem odmiennych postanowień Regulaminu dotyczących jego naruszeń, w przypadku gdy naruszasz Regulamin lub inne warunki świadczenia przez nas części lub całości Usług dostępnych w ramach Platformy lub z przyczyn leżących po Twojej stronie dochodzi do naruszenia Regulaminu, wezwiemy Cię do zaprzestania naruszeń wyznaczając Ci w tym celu co najmniej 7-dniowy termin, a po bezskutecznym upływie tego terminu, jesteśmy uprawnieni do następujących działań: (a) wysłanie ostrzeżenia skierowanego do Ciebie o możliwości zablokowania Konta, (b) tymczasowe zablokowanie dostępu do Twojego Konta, (c) usunięcie Konta, a tym samym rozwiązanie Umowy ze skutkiem natychmiastowym, po bezskutecznym upływie terminu wskazanego w wezwaniu, przy jednoczesnym braku możliwości przywrócenia tego Konta lub odzyskania zapisanych na nim informacji, (d) uniemożliwienie Ci powtórnego założenia Konta w ramach Platformy. O wszczęciu powyższej procedury poinformujemy Cię w mailu, w którym wskażemy Ci w szczególności przyczyny naszej decyzji.
Konto i inne usługi świadczone drogą elektroniczną
- Dostarczamy Ci bezpłatne usługi świadczone drogą elektroniczną w formie funkcjonalności Platformy tj.: interaktywnych formularzy, w tym rejestracji, Konta, publikowania Opinii i Ofert, zawierania Umów Najmu. Używając funkcji formularzy, jesteś zobowiązany/a podać swoje prawdziwe, aktualne i prawidłowe dane. Jeśli podasz nam nieprawidłowe lub nieprawdziwe dane dostęp do funkcjonalności Platformy może być niemożliwy.
- Aby założyć Konto i stać się zarejestrowanym Użytkownikiem, musisz przejść przez procedurę rejestracji. Rejestracja dokonywana jest za pośrednictwem dedykowanego formularza Platformy, który następnie jest przesyłany do nas za pośrednictwem funkcjonalności Platformy. Z chwilą potwierdzenia założenia Konta, zostaje zawarta między Tobą a nami zawarta Umowa, w tym o świadczenie usługi drogą elektroniczną prowadzenia Konta na czas nieokreślony.
- W procesie rejestracji podajesz hasło, poprzez które następnie uzyskasz dostęp do Konta lub dokonujesz rejestracji przy wykorzystaniu danych pochodzących z zewnętrznych serwisów. Masz obowiązek chronić hasło i nie możesz udostępniać hasła osobom trzecim. Konto jest niezbywalne. Jesteś zobowiązany do aktualizowania i poprawiania swoich danych w ramach Konta, tak aby zawsze były prawidłowe, prawdziwe i aktualne.
- Możesz wypowiedzieć Umowę w każdym czasie poprzez wysłanie nam takiego oświadczenia woli za pośrednictwem poczty elektronicznej z zastrzeżeniem, że wówczas musi to być adres e-mail, którym posługiwałeś się w momencie rejestracji Konta, na adres e-mail: kontakt@firu.pl lub przy wykorzystaniu jednej z funkcjonalności Platformy. Wypowiedzenie jest skuteczne z momentem złożenia przez Ciebie odpowiedniego oświadczenia i skutkuje usunięciem Konta w terminie nie dłuższym niż 14 dni od momentu doręczenia nam Twojego oświadczenia. Usunięcie Konta nie jest możliwe w przypadku gdy jesteś stroną aktywnej Umowy Najmu lub w związku z rozwiązaną Umową Najmu Użytkownik dochodzi względem Ciebie roszczeń.
- Nie możesz przenieść praw i obowiązków wynikających z łączącej nas Umowy bez naszej zgody.
- Nie możesz korzystać z Kont innych Użytkowników oraz udostępniać swojego Konta innym osobom.
- Usunięcie Konta pozostaje bez wpływu na pozostawienie w ramach Platformy informacji koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania Platformy oraz zawartości Kont innych Użytkowników, w szczególności zaś informacji związanych historią transakcji oraz Opiniami opublikowanymi w ramach Platformy. W zakresie w jakim informacje te stanowią dane osobowe, zostaną one zanonimizowane w zakresie koniecznym do spełnienia wymagań wynikających z przepisów prawa.
Newsletter
- W ramach usługi Newslettera możesz otrzymywać od nas różnego rodzaju materiały dotyczące Platformy, naszych partnerów, nowych funkcjonalności oraz prowadzonych przez nas akcji marketingowych.
- Zapis na Newsletter następuje poprzez wykorzystanie specjalnego formularza w ramach Platformy, który może być również udostępniany w innych miejscach. Brak zapisu na Newsletter pozostaje bez wpływu na możliwość wysyłania przez nas na Twój adres e-mail informacji o charakterze technicznym, dotyczących m.in. zmian na Platformie czy przerw technicznych.
- Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z Usług w zakresie Newslettera, kontaktując się z nami mailowo lub wykorzystując link znajdujący się w każdej wiadomości przesyłanej w ramach Newslettera.
Opinie
- W ramach funkcjonalności Platformy możesz publikować Opinie dotyczące innych Użytkowników, jeśli byłeś stroną zawartej z nimi Umowy Najmu oraz Produktów, jeśli byłeś ich Najemcą. Publikując Opinię jednocześnie oświadczasz, że jest ona związana z Twoimi faktycznymi odczuciami względem danej Umowy Najmu, Użytkownika lub Produktu i nie ma na celu wyłącznie obniżenia oceny danego podmiotu lub rzeczy lub pogorszenia jego postrzegania w ramach Platformy.
- W ramach Platformy Opinie tworzysz i publikujesz bezpośrednio Ty, samodzielnie ustalając jej treść oraz zakres.
- Publikując Opinię w ramach Platformy, każdorazowo oświadczasz i gwarantujesz, że: (a) publikacja Opinii nie narusza i nie będzie naruszać praw osób trzecich, (c) Opinie nie będą naruszały innych postanowień Regulaminu, dobrych obyczajów ani nie będą niezgodne z przeznaczeniem Platformy.
- Z chwilą zamieszczenia Opinii w ramach funkcjonalności Platformy, udzielasz nam w tym celu nieograniczonej terytorialnie i nieoznaczonej czasowo, licencji z prawem sublicencji, na korzystanie i rozporządzanie w części lub w całości daną Opinią, w zakresie niezbędnym dla realizacji funkcjonalności Platformy, w szczególności w celu realizacji zobowiązań określonych naszą Umową.
- Jesteś w pełni i samodzielnie odpowiedzialny wobec nas i wobec osób trzecich za Opinie oraz ich treść.
- Nie sprawdzamy treści Opinii. W celu uniknięcia wątpliwości, wskazuje się, że nie weryfikujemy, nie reprezentujemy ani nie gwarantujemy legalności, prawdziwości lub wiarygodności jakichkolwiek Opinii udostępnionych przez Ciebie w ramach Platformy, jak również poza nią.
- Ponosisz pełną odpowiedzialność za Opinię oraz za ewentualne naruszenie praw osób trzecich, w tym ich praw własności intelektualnej lub dóbr osobistych.
- Zakazane jest wgrywanie Opinii na zasadach tzw. spamu, tj. masowe dodawanie zdjęć, komentarzy lub innego rodzaju Opinii. W przypadku wykrycia takich działań możemy zastosować czasową blokadę widoczności Opinii lub innych treści publikowanych przez danego Użytkownika (tzw. shadowban).
- Zastrzegamy sobie prawo do usuwania Opinii zawierających treści niezgodne z Regulaminem lub obowiązującymi przepisami prawa, w szczególnie Opinii naruszających nasze dobra osobiste lub dobra osobiste Użytkowników lub innych osób trzecich.
Użytkownicy. Oferty
- Użytkownik jest uprawniony do opublikowania w ramach Platformy Oferty. Przed publikacją Oferty Użytkownik musi złożyć oświadczenie czy w ramach Umowy Najmu będzie działać jako przedsiębiorca czy jako podmiot nieposiadający takiego statusu.
- Oferta musi być zgodna z postanowieniami Regulaminu, jak również zawierać informacje oznaczone w ramach funkcjonalności Platformy jako wymagane. Brak wprowadzenia wymaganych informacji uniemożliwia opublikowanie Oferty.
- Użytkownik uprawniony jest do opublikowania w ramach Oferty również informacji dodatkowych, jak również zdjęć, materiałów wideo lub innego rodzaju materiałów dotyczących Użytkownika lub Produktu. Zakazane jest dodawanie materiałów niezgodnych z postanowieniami Regulaminu oraz obowiązującymi przepisami prawa.
- Opublikowana Oferta Użytkownika nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 i nast. Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że dopiero w momencie dokonania Akceptacji przez Użytkownika, który opublikował Ofertę oraz realizacji Opłaty przez drugiego Użytkownika dojdzie do zawarcia Umowy Najmu pomiędzy Użytkownikami. Użytkownik, który opublikował Ofertę jest uprawniony do odmowy jej Akceptacji bez podania przyczyny. Użytkownik zainteresowany Ofertą jest uprawniony do dokonania prośby o rezerwację danej Oferty. W momencie Akceptacji dokonanej przez Użytkownika, który opublikował Ofertę oraz dokonania Opłaty, dochodzi do zawarcia Umowy Najmu, zaś Oferta przestaje być dostępna dla innych Użytkowników. Użytkownik, który zrealizował Opłatę i zawarł Umowę Najmu, jest uprawniony do dokonania anulacji (uznawanej za rozwiązanie Umowy Najmu z inicjatywy tego Użytkownika) do momentu spełnienia się warunku, o którym mowa w pkt 7.1. Regulaminu. Skutki anulowania są uzależnione od momentu jego dokonania oraz warunków najmu Produktu określonych w ramach Oferty. W ramach Platformy dostępne są następujące warunki anulowania rezerwacji Oferty:
- elastyczny – zwrot 100% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku anulowania rezerwacji Oferty na co najmniej 2 (dwa) dni kalendarzowe przed określonym w Ofercie terminem przekazania Produktu; zwrot 50% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku dokonania anulacji na 1 (jeden) dzień kalendarzowy przed określony w Ofercie terminem przekazania Produktu;
- umiarkowany – zwrot 100% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku anulowania rezerwacji Oferty na co najmniej 7 (siedem) dni kalendarzowych przed określonym w Ofercie terminem przekazania Produktu; zwrot 50% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku dokonania anulacji na 3 (trzy) dni kalendarzowe przed określonym w Ofercie terminem przekazania Produktu;
- surowy – zwrot 100% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku anulowania rezerwacji Oferty na co najmniej 30 (trzydzieści) dni kalendarzowych przed określonym w Ofercie terminem przekazania Produktu; zwrot 50% środków wpłaconych przez Użytkownika w przypadku dokonania anulacji na 14 (czternaście) dni kalendarzowych przed określonym w Ofercie terminem przekazania Produktu.
- W przypadku dokonania anulacji przez Użytkownika, który dokonał Opłaty później niż w terminach określonych w pkt 6.6. powyżej Użytkownikowi temu nie przysługuje prawo do zwrotu jakichkolwiek środków wpłaconych w ramach danej Umowy Najmu.
- Użytkownik, który opublikował Ofertę może wycofać ją w dowolnym momencie, również w przypadku gdy doszło już do zawarcia Umowy Najmu (co jest uznawane za rozwiązanie Umowy Najmu przez tego Użytkownika) – w takim przypadku Użytkownik, który dokonał Opłaty otrzyma zwrot wszystkich środków, które wpłacił w związku z daną Umową Najmu.
- Użytkownik, który opublikował Ofertę jest uprawniony, w ramach funkcjonalności Platformy, do wyboru opcji automatycznej Akceptacji (o ile dokonał on wcześniej pełnej weryfikacji zgodnie z procedurą, o której mowa w pkt 8.1. oraz 8.2. Regulaminu). W takim przypadku złożenie przez innego Użytkownika prośby o rezerwację Oferty skutkuje zawarciem Umowy Najmu bez konieczności manualnej Akceptacji. Użytkownik jest uprawniony do ograniczenia funkcji automatycznej Akceptacji w zakresie w jakim jest to możliwe za pośrednictwem funkcjonalności Platformy.
- Zastrzegamy, że w przypadku niektórych Produktów, możliwość ich zawarcia może być uzależniona od wpłacenia kaucji przez Użytkownika, który chce zawrzeć Umowę Najmu jako Najemca. Wysokość kaucji oraz termin na jej zapłatę, są każdorazowo wskazywane w ramach funkcjonalności Platformy.
- Wpłata kaucji następuje w sposób analogiczny jak realizacja Opłat przez Użytkownika. Kaucja zwracana jest niezwłocznie po zwrocie Produktu zgodnie z Umową Najmu i potwierdzeniem, że Produkt zwracany przez Najemcę nie został uszkodzony (nie później niż w terminie 72 godzin od dnia zwrotu Produktu).
- W przypadku braku zwrotu Produktu zgodnie z Umową Najmu lub zwrotu Produktu uszkodzonego, zastrzegamy sobie prawo do rozliczenia szkody po stronie Wynajmującego z kaucji wpłaconej przez Najemcę. W zakresie w jakim wpłacona kaucja przewyższa wartość szkody po stronie Wynajmującego, odpowiednia część kaucji podlega zwrotowi Najemcy niezwłocznie po zaspokojeniu roszczeń Wynajmującego.
- W przypadku braku faktycznego przekazania Najemcy Produktu w ramach Umowy Najmu (niezależnie od przyczyn) kaucja podlega zwrotowi Najemcy w pełnej wysokości.
- Użytkownik, w momencie wpłacenia kaucji zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz informacjami opublikowanymi w ramach Platformy oświadcza, że wyraża zgodę na podejmowanie przez nas działań, o których mowa w pkt 6.10 - 6.12. powyżej i akceptuje warunki rozliczania kaucji, w tym zaspokojenia z niej roszczeń Wynajmującego.
Umowy Najmu
- W momencie realizacji Opłaty przez Użytkownika dochodzi do zawarcia Umowy Najmu, w ramach której jeden Użytkownik uzyskuje status Wynajmującego (patrz pkt. 8 Regulaminu), a drugi uzyskuje status Najemcy (patrz pkt 9 Regulaminu). Umowa Najmu jest zawierana pod warunkiem zawieszającym polegającym na faktycznym wydaniu Produktu Najemcy w ramach procedury opisanej w pkt 7.2. poniżej i następnych.
- Po zawarciu Umowy Najmu Wynajmujący oraz Najemca zobowiązani są do skontaktowania się ze sobą w celu ustalenia sposobu przekazania Produktu Najemcy do używania. Sposób przekazania Produktu jest uzależniony wyłącznie od woli oraz ustaleń Najemcy i Wynajmującego i pozostaje poza naszym wpływem – dlatego też nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek zdarzenia związane z przekazaniem Produktu.
- Umowa Najmu jest umową najmu na czas określony, wskazany w Ofercie lub ustalony przez Użytkowników w ramach funkcjonalności Platformy. W ramach Umowy Najmu:
- Wynajmujący zobowiązuje się do wydania Produktu Najemcy w terminie ustalonym przez Wynajmującego i Najemcę, nie później jednak niż w terminie określonym w Ofercie;
- Najemca zobowiązuje się do zapłaty czynszu Najmu w wysokości wskazanej na Platformie, w terminach i na zasadach określonych na Platformie, w tym w ramach Ogłoszenia;
- Najemca zobowiązuje się do zwrotu Produktu po upływie okresu jego najmu, w sposób roboczo ustalony w Wynajmującym;
- Wynajmujący oświadcza, że Produkt jest zgodny z treścią Oferty, jest w stanie wskazanym w Ofercie oraz posiada cechy wskazane w Ofercie;
- Najemca oświadcza, że będzie używać Produktu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak również że ponosi pełną odpowiedzialność za jego uszkodzenie lub utratę;
- Najemca oświadcza, że naprawi szkody powstałe po stronie Wynajmującego związane z niewłaściwym korzystaniem z Produktu w ramach Umowy Najmu.
- Strony są uprawnione do dokonania odrębnych ustaleń związanych z Umową Najmu, zobowiązują się jednak, że nie będą one sprzeczne z postanowieniami Regulaminu oraz obowiązującymi przepisami prawa.
- Wysokość czynszu, do którego zapłaty zobowiązany jest Najemca jest wskazana w Ofercie. Na ostateczną wysokość czynszu składa się faktyczny czynsz należny Wynajmującego oraz Prowizja, co niniejszym Najemca przyjmuje do wiadomości i akceptuje.
- Nie jesteśmy stroną Umowy Najmu i nie ponosimy odpowiedzialności za jej treść, sposób wykonywania lub jej naruszenie, zarówno przez Wynajmującego, jak i Najemcę. W celu uniknięcia wątpliwości, Użytkownik zwalnia nas, w najszerszym zakresie możliwym w ramach obowiązujących przepisów, z odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy Najmu przez drugiego Użytkownika.
- W przypadku braku zwrotu Produktu po upływie okresu obowiązywania Umowy Najmu, Najemca zobowiązany będzie do zapłaty równowartości czynszu za okres do dnia zwrotu Produktu Wynajmującemu. Kwota obliczana będzie w stawce dziennej, tj. Najemca będzie zobowiązany do zapłaty za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w zwrocie Produktu, chyba że Wynajmujący zwolni go z tego obowiązku.
Wynajmujący
- Zastrzegamy, że przed zawarciem Umowy Najmu Użytkownik, który ma uzyskać status Wynajmującego będzie weryfikowany w sposób wskazany każdorazowo w ramach Platformy. Weryfikacja może wiązać się z koniecznością okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość w ramach obrazu z kamery urządzenia należącego do Użytkownika.
- Weryfikacja, o której mowa w pkt 8.1. powyżej następuje nie później niż bezpośrednio przed akceptacją rezerwacji Oferty przez Wynajmującego. Brak weryfikacji uniemożliwia dokonanie akceptacji rezerwacji Oferty, a co za tym idzie skuteczne zawarcie Umowy Najmu.
- Wynajmujący jest zobowiązany do wykonywania Umowy Najmu zgodnie z zasadami określonymi w pkt 7 Regulaminu, jak również pozostałymi postanowieniami Regulaminu. Naruszenie zobowiązań wynikających z Umowy Najmu jest uznawane za poważne naruszenie Regulaminu przez Wynajmującego jako Użytkownika.
- Wynajmujący jest uprawniony, w ramach funkcjonalności Platformy, do wyboru opcji automatycznej akceptacji Ofert (o ile dokonał on wcześniej pełnej weryfikacji zgodnie z procedurą, o której mowa w pkt 8.1. oraz 8.2. powyżej). W takim przypadku rezerwacja Oferty przez Użytkownika skutkuje zawarciem Umowy Najmu bez konieczności manualnej akceptacji Oferty.
- Wynajmujący, w przypadku takiej konieczności wynikającej z przepisów prawa, wystawi Najemcy fakturę VAT lub rachunek dokumentujący rozliczenie Wynagrodzenia. W przypadku uzyskania przez nas informacji, że Wynajmujący nie zrealizował swoich obowiązków w tym zakresie, jesteśmy uprawnieni do zablokowania dalszych płatności Wynagrodzenia na rzecz Wynajmującego, do czasu pełnego zrealizowania tych obowiązków.
Najemcy. Opłaty
- Zastrzegamy, że przed faktycznym wydaniem Produktu zgodnie z procedurą opisaną w pkt 7 Regulaminu Najemca będzie weryfikowany w sposób wskazany każdorazowo w ramach Platformy. Weryfikacja może wiązać się z koniecznością okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość w ramach obrazu z kamery urządzenia należącego do Użytkownika.
- Weryfikacja, o której mowa w pkt 8.1. powyżej następuje nie później niż bezpośrednio przed przekazaniem Produktu Najemcy. Brak weryfikacji skutkuje brakiem uprawnienia do odbioru Produktu, jak również rozwiązaniem zawartej Umowy Najmu. W przypadku braku weryfikacji środki wpłacone przez Najemcę w ramach Opłaty nie są mu zwracane.
- Najemca jest zobowiązany do wykonywania Umowy Najmu zgodnie z zasadami określonymi w pkt 7 Regulaminu, jak również pozostałymi postanowieniami Regulaminu. Naruszenie zobowiązań wynikających z Umowy Najmu jest uznawane za poważne naruszenie Regulaminu przez Najemcę jako Użytkownika.
- W momencie dokonania Akceptacji przez Użytkownika, który opublikował Ofertę Najemca zobowiązany jest do uregulowania Opłaty za najem Produktu. Zapłata musi nastąpić nie później niż w terminie wskazanym na Platformie, pod rygorem automatycznego anulowania Akceptacji. Opłaty są regulowane za pośrednictwem funkcjonalności dostarczanych przez Operatora Płatności, metodami wskazanymi przez tego operatora.
- W momencie realizacji Opłaty przez Najemcę pobieramy swoją Prowizję zgodnie z Cennikiem.
- Jakiekolwiek Wynagrodzenie Wynajmującego trafia do niego dopiero po zwrocie Produktu w ramach Umowy Najmu. W przypadku braku odbioru Produktu z przyczyn leżących po stronie Wynajmującego, Opłata zostaje zwrócona Najemcy w pełnej wysokości.
Wynagrodzenie i jego wypłata
- W terminie 3 dni od momentu zwrotu Produktu przez Najemcę w ramach danej Umowy Najmu Wynajmujący jest uprawniony do otrzymania swojego Wynagrodzenia (tj. czynszu pomniejszego o Prowizję należną nam od Wynajmującego zgodnie z Cennikiem), z zastrzeżeniem pkt 10.4. poniżej.
- Wynagrodzenie jest przekazywane Wynajmującemu na wskazany przez niego w ramach Konta rachunek bankowy. Nie ponosimy odpowiedzialności za wskazanie przez Wynajmującego błędnych danych, w tym w szczególności błędnego numeru rachunku bankowego.
- Wynagrodzenie jest należne Wynajmującemu wyłącznie w przypadku, gdy prawidłowo wykonuje Umowę Najmu. W przypadku gdy Produkt posiada wady ukryte lub jest niezgodny z treścią Oferty, Wynajmujący zobowiązany jest do zwrotu wypłaconego mu Wynagrodzenia. W takim przypadku jesteśmy również uprawnieni do zablokowania kolejnych płatności związanych z daną Umową Najmu.
- Zastrzegamy sobie prawo do wstrzymania wypłaty Wynagrodzenia należnego Wynajmującemu w przypadku, gdy dokonał on zgłoszenia w ramach gwarancji, o której mowa w pkt 14 Regulaminu. W takim przypadku:
- jeśli dochodzi do wypłaty jakichkolwiek środków finansowych przez nas na rzecz Wynajmującego w związku z naszymi zobowiązaniami wynikającymi z pkt 14 Regulaminu, Wynajmujący traci prawo do Wynagrodzenia, a my jesteśmy uprawnieni do jego zatrzymania w ramach roszczeń przysługujących nam względem Najemcy, w tym roszczeń przeniesionych na nas przez Wynajmującego zgodnie z pkt 14.7 i 14.8 Regulaminu;
- jeśli nie dochodzi do wypłaty środków finansowych przez nas na rzecz Wynajmującego w ramach procedury gwarancyjnej zgodnie z pkt 14 Regulaminu, Wynagrodzenie zostanie wypłacone Wynajmującemu niezwłocznie po zakończeniu tej procedury.
- Wszelkie płatności realizowane na rzecz Wynajmującego, w tym w szczególności wypłata Wynagrodzenia następują przy współpracy z Operatorem Płatności. Jesteśmy uprawnieni do składania odpowiednich dyspozycji dotyczących wypłat Operatorowi Płatności, na co Wynajmujący niniejszym wyraża zgodę.
Prowizja i Cennik
- Jako Usługodawca pobieramy Prowizję z tytułu umożliwienia zawarcia Umowy Najmu pomiędzy Użytkownikami.
- Wysokość Prowizji jest każdorazowo określona w Cenniku i może różnić się w zależności od rodzaju Produktu, który ma być przedmiotem Umowy Najmu, lokalizacji Użytkownika lub jego historii.
- Zaznaczamy, że Prowizja jest pobierana zarówno od Najemcy, jak i Wynajmującego, za pośrednictwem funkcjonalności zapewnianych przez Operatora Płatności. Wysokość Prowizji każdorazowo jest ustalona w ramach Cennika i pozostaje bez zmian przez cały okres trwania Umowy Najmu – zmiana Cennika pozostaje bez wpływu na już zawarte Umowy Najmu.
- Jesteśmy uprawnieni do zmiany Cennika w dowolnym momencie. Zmiana Cennika skutkuje zmianą wysokości należnej nam Prowizji w ramach wszystkich Umów Najmu zawartych po zmianie Cennika.
- Nasza Prowizja jest pobierana automatycznie w ramach systemów informatycznych zapewnianych przez Operatora Płatności. W związku z tym żadne środki należne Wynajmującemu nie są przez nas faktycznie otrzymywane.
- Fakt poboru przez nas Prowizji z tytułu świadczonych odpłatnie Usług zostanie udokumentowany fakturą VAT – jeśli jako Użytkownik zażądasz jej wystawienia. Jako Użytkownik wyrażasz zgodę na wystawianie przez nas faktur elektronicznych bez podpisu odbiorcy i doręczanie Ci ich, wedle naszego wyboru, za pośrednictwem funkcjonalności Platformy (wówczas dostęp do faktur będziesz mieć w ramach swojego Konta) lub na Twój adres e-mail podany przy zakładaniu Konta.
Reklamacje
- Masz prawo do złożenia reklamacji na funkcjonowanie Platformy. Zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać co najmniej dane umożliwiające identyfikację Ciebie — Użytkownika — jako osoby reklamującej, oraz wskazanie uzasadnionych zastrzeżeń i uwag do Platformy. Reklamacja powinna być wysłana za pośrednictwem funkcjonalności Platformy, a gdy nie jest to możliwe, przy wykorzystaniu poczty elektronicznej na adres e-mail: kontakt@firu.pl lub listownie na nasz adres do korespondencji.
- Ustosunkujemy się do Twojej reklamacji w terminie 14 (czternastu) dni od dnia jej otrzymania. Otrzymasz odpowiedź na adres, z którego reklamacja została wysłana albo na adres, który został przez niego podany w zgłoszeniu reklamacyjnym. Jeśli nie rozpatrzymy reklamacji w powyższym terminie, uznaje się, że została ona rozstrzygnięta na Twoją korzyść.
- Pamiętaj, że nie jesteśmy stroną Umów Najmu, zaś reklamacje dotyczące Umów Najmu będą rozpatrywane tylko w zakresie wprost wynikającym z Regulaminu.
Odpowiedzialność
- Ponosimy względem Ciebie odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie techniczne Platformy oraz za dostęp do Usług.
- Pamiętaj, że nie ponosimy odpowiedzialności za działania lub zaniechania innych Użytkowników (w tym w ramach Umów Najmu, niezależnie czy występują w roli Najemcy czy Wynajmującego) względem Ciebie. Oczywiście możesz zgłosić do nas naruszenie dokonane przez innego Użytkownika – wówczas podejmiemy działania opisane w Regulaminie.
- Ponosimy pełną odpowiedzialność za zgodność naszych Usług, w tym Platformą z Umową i naszymi zapewnieniami, które Ci złożyliśmy.
- Pamiętaj, że nie ponosimy względem Ciebie odpowiedzialności za szkody, które powstały na skutek Twojej winy i następujących okoliczności:
- ze względu na to, że naruszyłeś Regulamin, podałeś nieprawdziwe dane w ramach Konta, mimo że nie byłeś do tego uprawniony;
- bo przekazałeś osobom trzecim dane logowaniu (login i hasło) do Konta;
- wskutek działania złośliwego lub szkodliwego oprogramowania (malware) bezprawnie wprowadzonego do Platformy przez podmioty trzecie, jako działanie siły wyższej;
- wskutek usunięcia przez Ciebie Konta;
- rozwiązania przez nas Umowy ze względu na Twoje zachowania lub zaniechania;
- ze względu na krótkie utrudnienia lub brak dostępu do Platformy, związane z pracami naprawczymi, modernizacyjnymi lub podobnego rodzaju
- działań lub zaniechań innych Użytkowników w ramach zawartych przez Ciebie Umów Najmu, w tym związanych z utratą lub zniszczeniem Produktu, jego wadami fizycznymi lub prawnymi lub nieprawdziwością oświadczeń innego Użytkownika, w tym ramach Ofert lub Umów Najmu.
- Jako Użytkownik Platformy jesteś odpowiedzialny względem nas, jak również względem pozostałych Użytkowników za swoje działania i zaniechania podejmowane za pośrednictwem Platformy.
- Nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek porozumienia, umowy lub oświadczenia składane pomiędzy Użytkownikami trzecimi składane lub przyjmowane poza Platformą, niezależnie od ich przedmiotu lub zakresu. W przypadku tego typu porozumień wszelkie roszczenia powinny być kierowane do podmiotu będącego drugą stroną stosunku prawnego z Użytkownikiem.
Gwarancja (Produkty)
- W ramach Platformy możemy zapewnić gwarancję bezpieczeństwa dla Wynajmujących – nie jest to jednak nasz obowiązek a odpowiednia informacja w tym zakresie będzie każdorazowo opublikowana w ramach Platformy. Zastrzegamy, że gwarancja bezpieczeństwa może obejmować tylko niektóre Produkty lub ich kategorie.
- W ramach gwarancji bezpieczeństwa zapewniamy, że w przypadku zwrotu przez Najemcę uszkodzonego Produktu lub braku zwrotu Produktu wypłacimy na rzecz Wynajmującego kwotę pieniężną w wysokości nieprzekraczającej kwotę wskazaną w ramach Platformy, wyświetloną w ramach Konta Wynajmującego nie później niż przed akceptacją rezerwacji Oferty.
- Aby skorzystać z gwarancji bezpieczeństwa Wynajmujący zobowiązany jest do:
- poinformowania nas o powstaniu szkody związanej z Produktem w terminie wskazanym w ramach Platformy w zakładce „gwarancja", zaś w przypadku braku takiej zakładki, w terminie 72 (siedemdziesięciu dwóch) godzin od faktycznego zakończenia Umowy Najmu (w przypadku uszkodzeń Produktu) lub od ustalonego pomiędzy Wynajmującym a Najemcą terminu rozwiązania Umowy Najmu (w przypadku braku zwrotu Produktu);
- przedstawienia dowodu przekazania Produktu Najemcy, jak również dokumentacji zdjęciowej potwierdzającej stan Produktu bezpośrednio przed jego przekazaniem Najemcy oraz w momencie jego zwrotu;
- przedstawienia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa lub zgłoszenia dokonanego do protokołu policyjnego – w przypadku twierdzenia, że Produkt został skradziony.
- W przypadku dokonania zgłoszenia w ramach gwarancji bezpieczeństwa, niezwłocznie skontaktujemy się z Najemcą w celu wyjaśnienia sytuacji, uzyskania zwrotu Produktu lub jego naprawienia bezpośrednio przez Najemcę.
- W przypadku braku skutku działań, o których mowa w pkt 14.4. powyżej przez okres 14 (czternastu) dni, wypłacimy Wynajmującemu kwotę stanowiącą równowartość poniesionej szkody, nie więcej jednak niż kwotę maksymalną, o której mowa w pkt 14.2. powyżej. Zastrzegamy sobie przy tym prawo dokonania wiążącej Wynajmującego wyceny poniesionej szkody, przy czym brak akceptacji wyceny przez Wynajmującego uniemożliwia wypłatę środków pieniężnych w ramach gwarancji bezpieczeństwa.
- Wynajmujący nie jest uprawniony do skorzystania z gwarancji bezpieczeństwa w przypadku gdy:
- Produkt doznał drobnych uszkodzeń lub zmniejszenie jego wartości wynika z naturalnego zużycia związanego z jego użytkowaniem w ramach Umowy Najmu;
- Najemca wpłacił kaucje w ramach Umowy Najmu – wówczas wszystkie roszczenia Wynajmującego rozliczane są w ramach kaucji.
- W momencie wypłaty środków w ramach gwarancji Wynajmujący przenosi na nas prawo do dochodzenia wszelkich roszczeń związanych z uszkodzeniem lub zaborem Produktu, który był przedmiotem Umowy Najmu przez Najemcę. Cesja, o której mowa powyżej obejmuje dochodzenie wszelkich roszczeń związanych z Produktem, w tym przed sądami powszechnymi.
- Jesteśmy uprawnieni do żądania złożenia przez Wynajmującego oświadczenia w przedmiocie cesji roszczeń względem Najemcy, o której mowa w pkt 14.7. Odmowa złożenia dodatkowego oświadczenia może skutkować odmową wypłaty środków w ramach gwarancji bezpieczeństwa.
- Jeśli nie uznamy Twoich roszczeń związanych z udzieloną gwarancją bezpieczeństwa, jesteś uprawniony do dochodzenia roszczeń bezpośrednio od Najemcy. W takim przypadku na Twoją prośbę udostępnimy Ci jego dane osobowe zgodnie z pkt 15.4. Regulaminu.
- Łączna wysokość świadczeń związanych z Umową Najmu w sytuacji, o której mowa w pkt 14.2. powyżej, tj. Wynagrodzenia oraz świadczeń należnych Wynajmującemu z tytułu gwarancji nie może przekroczyć faktycznej wartości Produktu w dniu faktycznego jego zwrotu w ramach Umowy Najmu (jeśli Produkt został faktycznie zwrócony) lub w dniu planowanego zwrotu Produktu wynikającego z Umowy Najmu (jeśli Produkt nie został zwrócony przez Najemcę).
- W przypadku. gdy Wynajmujący otrzymał Wynagrodzenie w ramach Umowy Najmu, świadczenie gwarancyjne, o którym mowa w niniejszym pkt 14 zostanie pomniejszone o wartość tego Wynagrodzenia, co Wynajmujący przyjmuje do wiadomości i akceptuje.
Dane osobowe
- Wszelkie informacje dotyczące tego jak przetwarzamy Twoje dane osobowe jako administrator, znajdziesz w Polityce Prywatności.
- W zależności od Twoich wyborów podejmowanych w ramach Platformy możemy udostępniać Twoje dane osobowe innym Użytkownikom Platformy – następuje to w momencie zawarcia przez Ciebie Umowy Najmu. Pamiętaj, że gdy udostępnimy Twoje dane, ich odbiorca (inny Użytkownik) powinien Cię o tym poinformować, jak również przedstawić Ci wymagane przepisami informacje dotyczące sposobu, zakresu i celu przetwarzania Twoich danych.
- W przypadku, w którym to Ty otrzymujesz od nas dane osobowe innego Użytkownika w związku z zawartą Umową Najmu, zobowiązujesz się: (a) do zrealizowania względem takiego Użytkownika wszelkich obowiązków informacyjnych wynikających z obowiązujących przepisów, w tym w szczególności art. 14 RODO; (b) nieprzekazywania uzyskanych danych osobowych osobom trzecim, chyba że jest to uzasadnione i ma oparcie w obowiązujących przepisach prawa; (c) zachowasz uzyskane dane osobowe w poufności, w szczególności nie dokonasz ich upublicznienia bez uzyskania uprzedniej zgody danego Użytkownika.
- Zastrzegamy, że Twoje dane osobowe (jako Wynajmującego lub Najemcy) możemy udostępnić drugiej stronie Umowy Najmu, w przypadku gdy stwierdzone zostanie istnienie roszczeń Użytkownika względem Ciebie wynikających z zawartej Umowy Najmu. W takim przypadku udostępnieniu będą podlegać następujące kategorie Twoich danych osobowych: (a) imię; (b) nazwisko; (c) adres; (d) numer PESEL; (e) dane dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej (jeśli dotyczy).
Nielegalne treści i skargi
- Jak już wspomnieliśmy - udostępniamy Platformę oraz zapewniamy jej sprawne funkcjonowanie techniczne i w tym zakresie jesteśmy odpowiedzialni za świadczone za jej pośrednictwem Usługi. Nie sprawujemy bieżącej kontroli ani monitoringu nad Opiniami oraz Ofertami umieszczanymi przez Ciebie oraz innych Użytkowników ramach Platformy.
- Działamy jednak w poszanowaniu przepisów prawa oraz dóbr osobistych osób trzecich. Dlatego jeżeli zauważone zostanie działanie naruszające prawa lub dobra osób trzecich, dana osoba powinna koniecznie nas o tym zawiadomić. W szczególności prosimy o informowanie nas o informacjach, które same w sobie lub przez odniesienie do działania, w tym sprzedaży produktów lub świadczenia usług nie są zgodne z prawem Unii Europejskiej lub z prawem jakiegokolwiek państwa członkowskiego, które jest zgodne z prawem Unii Europejskiej, niezależnie od konkretnego przedmiotu lub charakteru tego prawa (tzw. nielegalne treści). W ten sam sposób każdy może nas również zawiadomić o naruszeniach Regulaminu lub prawa, w szczególności konsumenckiego, przez poszczególnych Użytkowników.
- Powiadomienia dotyczące naruszających prawa lub dobra osobiste zachowań, jak również nielegalnych treści, powinny być wysyłane za pośrednictwem dedykowanej funkcjonalności Platformy (Zgłoś publikację). W przypadku braku takiej funkcjonalności zgłoszenia możesz również dokonać pisząc na adres e-mail: pomoc@firu.pl. W celu usprawnienia procedury, powiadomienie powinno zawierać co najmniej następujące informacje: (a) dane identyfikujące osobę zgłaszającą (imię i nazwisko)oraz adres e-mail, jeżeli jest inny, niż z którego wysyłane jest powiadomienie, (b) wskazanie treści lub zachowań naruszających prawo, wraz ze wskazaniem jakie prawo one naruszają lub wyjaśnienie powodów dla których zarzucasz, że dane informacje stanowią nielegalne treści, (c) wskazanie miejsca na Platformie, w której zlokalizowana jest dana treść, Opinia lub Oferta, ze szczególnym uwzględnieniem adresu URL, (d) oświadczenie potwierdzające powzięte w dobrej wierze przekonanie, że informacje i zarzuty w nim zawarte są prawidłowe i kompletne.
- W następstwie otrzymania takiego powiadomienia lub urzędowego zawiadomienia, niezwłocznie informujemy potwierdzenie otrzymania powiadomienia. Następnie rozpatrujemy powiadomienie oraz podejmujemy decyzję co do treści, której dotyczy zgłoszenie w sposób niearbitralny, obiektywny i z zachowaniem należytej staranności, a przede wszystkim terminowy - do 30 dni. O podjętej decyzji powiadamiamy zgłaszającego naruszenie bez zbędnej zwłoki. Masz 7 (siedem) dni na ewentualne odwołanie się od naszej decyzji. Dalszej postanowienia odnośnie odwołanie w ust. 15.5. stosuje się odpowiednio.
- W następstwie otrzymania takiego powiadomienia lub urzędowego zawiadomienia, dostęp do treści lub danych zachowań w ramach Platformy zostaje uniemożliwiony, a my zawiadomimy o tym fakcie Użytkownika, którego dotyczyło zawiadomienie lub skarga. W takim przypadku Użytkownik taki również ma 7 (siedem) dni na odwołanie się od naszej decyzji. Odwołanie powinno zawierać wyczerpujące uzasadnienie. Odwołanie rozpatrujemy w terminie 7 (siedmiu) dni. Odwołanie przysługuje także Użytkownikowi, który zgłasza naruszenie.
- Następnie, jeśli zarzuty są uzasadnione lub się do nich nie odniesie, usuwamy daną treść, a w przypadku istotnie naruszających prawa zachowań – usuwamy Konto, z którego wykonywane były takie działania.
- Procedura, o której mowa w niniejszym pkt 15 służy również zgłaszaniu wszelkich opinii, informacji oraz skarg związanych z Treściami lub działaniami Użytkowników/Partnerów, które mogą naruszać prawa osób nieletnich, mogą stanowić formę napastowania lub wykorzystywania seksualnego nieletnich lub w inny sposób mogą naruszać prawa osób nieletnich. W przypadku dostrzeżenia takich treści lub zachowań prosimy o niezwłoczny kontakt zgodnie z procedurą określoną w pkt 15.3. powyżej.
Zmiana Regulaminu lub Usług
- Możemy zmienić Regulamin z ważnych powodów prawnych (nowelizacja przepisów prawa dotyczących funkcjonowania Platformy), organizacyjnych (zmiana sposobu prowadzenia naszej działalności lub zmiana naszej oferty) lub technicznych (modernizacja Platformy, zmiana sposobu funkcjonowania Platformy lub Usług, dodanie nowych funkcjonalności).
- Zostaniesz poinformowany o zmianie Regulaminu za pośrednictwem maila na adres, na który zarejestrowane masz Konto na 14 (czternaście) dni przed wejściem w życie nowego Regulaminu. Jeżeli nie akceptujesz zmiany i poinformujesz nas o tym, usuniemy Twoje Konto (nasza Umowa zostanie rozwiązana) z dniem wejście w życie nowego Regulaminu, zaś wszelkie Umowy Najmu ulegną wówczas rozwiązaniu, na co niniejszym wyrażasz zgodę. W innym przypadku poprosimy Cię po prostu o akceptację nowego Regulaminu.
- Informujemy, że w przypadku Usług stanowiących treści cyfrowe mogę one ulegać zmianom polegającym na usuwaniu niektórych treści i zastępowaniu ich nowymi. Działamy w ten sposób w celu zapewnienia wszystkim Użytkownikom dostępu do jak najlepszych, merytorycznych i interesujących treści, a co za tym idzie zapewnieniu zgodności, której przedmiotem jest dostarczanie treści cyfrowych.
- Usługi stanowiące treści cyfrowe mogą ulegać zmianom również ze względu na ich: i) aktualizację; ii) konieczność usunięcia niektórych ich elementów ze względu na prawa przysługujące innym podmiotom. W przypadku wprowadzenia zmian związanych z takimi Usługami - treściami cyfrowymi, poinformujemy Cię o tym w sposób jasny i zrozumiały.
- Jeżeli w trakcie trwania Umowy ulepszymy Platformę, nowa wersja zostanie niezwłocznie wdrożona i udostępniona Tobie za pośrednictwem Usługi. Czas wdrożenia ulepszenia lub aktualizacji Platformy będzie odpowiedni do stopnia zaawansowania i złożoności wprowadzanych zmian technicznych i może wymagać zastosowania przerwy technicznej. Zmiana taka nie stanowi zmiany Umowy.
- Żadna ze zmian wprowadzanych w ramach Platformy nie będzie stanowić pogorszenia jakości Platformy oraz Usług.
Postanowienia szczególne (nie dotyczą Konsumentów)
- Jeżeli jesteś Użytkownikiem, który nie jest Konsumentem stosują się do Ciebie szczególne, następujące postanowienia: (i) nie ponosimy wobec Ciebie odpowiedzialności za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej, a odpowiedzialność nasza ogranicza się do rzeczywiście poniesionych przez Ciebie strat, (ii) spory powstałe pomiędzy nami a Tobą, zostają poddane wyłącznie sądowi właściwemu ze względu na naszą siedzibę, (iii) jeżeli któreś z postanowień Regulaminu są sprzeczne ze sobą lub nieścisłe, mamy uprawnienie do wiążącej Użytkownika interpretacji Regulaminu, (iv) możemy usunąć dostęp Użytkownika w razie jakiegokolwiek naruszenia przez niego Regulaminu czy niespełnienia przez niego postanowień Regulaminu, niezależnie od okoliczności, (v) w przypadku zmiany Regulaminu, jeżeli Użytkownik nie wypowiedział Umowy w terminie wskazanym w pkt. 16 Regulaminu, uważa się że zaakceptował on zmieniony Regulamin bez zastrzeżeń.
- Ponadto, w związku z okolicznością, iż zapewniamy jedynie dostęp do Platformy i usługi świadczone drogą elektroniczną, nie ponosimy odpowiedzialności za szkody wynikające z: (a) jakiegokolwiek niewłaściwego używania przez Ciebie Usług lub treści publikowanych przez Użytkowników Platformy, (b) okoliczności, które nie powstały z przyczyny leżącej po naszej stronie, w szczególności przyczyn leżących po stronie stron trzecich.
- Ponosimy również w stosunku do Ciebie odpowiedzialność wyłącznie za szkody wyrządzone z winy umyślnej, nie ponosimy odpowiedzialności za Twoje utracone korzyści oraz - w sytuacjach, gdy jest to możliwe - nasza odpowiedzialność ograniczona jest do 1000 PLN.
Powierzenie przetwarzania danych osobowych
- Administratorem, w rozumieniu RODO, danych osobowych Najemców oraz Wynajmujących z którymi zawarłeś Umowę Najmu jesteś Ty. W celu umożliwienia świadczenia Usług, konieczne jest powierzenie nam przez Ciebie przetwarzania ww. danych osobowych.
- W ramach wykonywania Umowy na Twoją rzecz, przetwarzamy wszystkie dane osobowe związane z daną Umową Najmu, na Twoje polecenie. Z chwilą zawarcia Umowy, powierzasz nam przetwarzanie tych danych osobowych (umowa powierzenia).
- Oświadczamy, że dysponujemy odpowiednimi środkami, w tym należytymi zabezpieczeniami umożliwiającymi przetwarzanie danych osobowych zgodnie z przepisami RODO i zapewniamy, iż podejmujemy wszelkie środki wymagane na mocy art. 32 RODO oraz spełnia wymagania określone w art. 28 RODO.
- Powierzenie przetwarzania jest udzielane przez Ciebie na czas trwania Umowy oraz wyłącznie w celu jej wykonywania przez nas. Powierzasz nam do przetwarzania następujący rodzaj danych osobowych:
- w przypadku Najemców: i) imię; ii) nazwisko; iii) numer telefonu;
- w przypadku Wynajmujących: i) imię; ii) nazwisko; iii) numer telefonu.
- Powierzenie przetwarzania danych obejmuje następujące kategorie osób, których dane dotyczą: i) Wynajmujący z którymi zawarłeś Umowę Najmu; ii) Najemcy, z którymi zawarłeś Umowę Najmu.
- Przetwarzamy dane osobowe wyłącznie na Twoje udokumentowane polecenie (przez które uznaje się w szczególności zawarcie Umowy) – co dotyczy też przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej – chyba że obowiązek taki nakłada na nas prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego, któremu podlegamy; w takim przypadku przed rozpoczęciem przetwarzania poinformujemy Cię o tym obowiązku prawnym, o ile prawo to nie zabrania udzielania takiej informacji z uwagi na ważny interes publiczny.
- Zapewniamy, by osoby upoważnione do przetwarzania danych osobowych zobowiązały się do zachowania w tajemnicy lub by podlegały odpowiedniemu ustawowemu obowiązkowi zachowania tajemnicy.
- Podejmujemy wszelkie środki wymagane na mocy art. 32 RODO oraz przestrzega warunków korzystania z usług innego podmiotu przetwarzającego, o których mowa w art. 28 ust. 2 i 4 RODO.
- Biorąc pod uwagę charakter przetwarzania, w miarę możliwości pomagamy Ci poprzez odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wywiązać się z obowiązku odpowiadania na żądania osoby, której dane dotyczą, w zakresie wykonywania jej praw określonych w rozdziale III RODO.
- Uwzględniając charakter przetwarzania oraz dostępne nam informacje, pomagamy Ci wywiązać się z obowiązków określonych w art. 32–36 RODO.
- Możemy dokonywać dalszego powierzenia przetwarzania powierzonych przez Ciebie danych osobowych innym podmiotom w celu realizacji funkcjonalności Platformy i Usług oraz w ramach wewnętrznych procesów obsługi Użytkowników, w tym w szczególności: dostawcy hostingu dla Platformy, operatorowi poczty elektronicznej (e-mail), firmie programistycznej, dostawcy usługi do wysyłki wiadomości e-mail, podmiotom zapewniającym rozwiązania chmurowe, Operator Płatności oraz inne rozwiązania wykorzystywane przez nas w bieżącej działalności, która wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych (ogólna zgoda administratora).
- Poinformujemy Ciebie o wszelkich zamierzonych zmianach dotyczących dodania lub zastąpienia innych podmiotów przetwarzających, na co najmniej 7 (siedem) dni roboczych przed planowanym rozpoczęciem przetwarzania przez inny podmiot przetwarzający, umożliwiając Tobie tym samym wyrażenie sprzeciwu na posłużenie się przez nas innym podmiotem przetwarzającym. W przypadku braku takiego sprzeciwu, uważa się, że wyraziłeś zgodę na zmianę.
- Po zakończeniu świadczenia Usług związanych z przetwarzaniem zależnie od Twojej decyzji usuwamy lub zwracamy Tobie wszelkie dane osobowe oraz usuwa wszelkie ich istniejące kopie, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego nakazują przechowywanie danych osobowych.
- Udostępniamy Tobie wszelkie informacje niezbędne do wykazania spełnienia obowiązków określonych w umowie powierzenia przetwarzania danych osobowych oraz umożliwiamy Tobie lub audytorowi upoważnionemu przez Ciebie przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji, i przyczynia się do nich, z zastrzeżeniem, że zobowiązany jesteś wcześniej powiadomić o planowanym audycie, z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
- Niezwłocznie informujemy Cię, jeżeli naszym zdaniem wydane nam polecenie stanowi naruszenie niniejszego rozporządzenia lub innych przepisów Unii lub państwa członkowskiego o ochronie danych.
- Nie odpowiadamy za legalność pozyskiwanych przez Ciebie danych osobowych ani za zgodność takiego działania z RODO. Możemy w tym zakresie przekazać Tobie wskazówki lub opinię własną, jednak nie jest ona zarówno dla nas, jak i Ciebie wiążąca, w szczególności nie rozszerza zakresu Umowy.
- Wyczerpująco odpowiadamy na każde twoje zapytanie związane z przetwarzaniem danych, w terminie 3 (trzech) dni roboczych od dnia doręczenia zapytania.
- Zobowiązujemy się zgłaszać Ci naruszenia związane z przetwarzaniem danych. W szczególności zobowiązujemy się niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w terminie 36 (trzydziestu sześciu) godzin od chwili powzięcia informacji, informować Ciebie o wszelkich zdarzeniach mogących skutkować powstaniem Twojej odpowiedzialności jako administratora, na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów związanych z ochroną danych osobowych.
- W przypadku przetwarzania powierzonych danych osobowych poza obszarem UE, dostarczymy Ci kopię dokumentów, które stanowią przesłankę legalności tego działania (np. dokument zawartych standardowych klauzul umownych obowiązujących w umowie z tzw. podprocesorem).
Kontakt
W razie pytań możesz się z nami skontaktować pod adresem mailowym pomoc@firu.pl, korzystając z formularza kontaktowego na stronie firu.pl lub korzystając z funkcjonalności Platformy (jeśli udostępniliśmy takie funkcjonalności) lub pod numerem telefonu 784 962 966.
Obsługa skarg i zapytań odbywa się w dni robocze w godzinach 14:00-20:00.
Postanowienia końcowe
- Platforma oraz wszystkie jej części składowe (oprogramowanie, a także design, logo i inne oznaczenia, które znajdują się na Platformie) są przedmiotem naszych praw własności intelektualnej (w tym praw autorskich oraz praw własności przemysłowej), mogą też stanowić zastrzeżone znaki towarowe lub wzory przemysłowe. W związku z tym musisz pamiętać, że nie jesteś uprawniony do ich kopiowania, reprodukowania lub rozpowszechniania, o ile nie otrzymasz od nas na to odrębnej, jednoznacznej zgody. W przypadku gdy to zrobisz, będziemy musieli podjęcie przeciwko Tobie szereg działań mających na celu ochronę przysługujących nam praw.
- Prawem właściwym dla zobowiązań wynikających z Regulaminu i Umowy będzie prawo polskie, o ile prawo w Unii Europejskiej w odniesieniu do Konsumenta nie przewiduje innej właściwości. Wobec tego, Umowy zawierane są zgodnie z prawem polskim, z zastrzeżeniem, że wybór ten nie może skutkować pozbawieniem Użytkownika będącego Konsumentem ochrony wynikającej z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa państwa jego zwykłego pobytu.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu w relacjach między nami a Użytkownikiem działającym na prawach konsumenta, nie uchybiają obowiązującym przepisom prawa, których stosowania nie można wyłączyć, a które przyznają konsumentom szerszą ochronę niż ta wynikająca z Regulaminu.
- Przetwarzamy dane osobowe Użytkowników zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi również spełnienie wobec podmiotów danych obowiązku informacyjnego wynikającego z RODO.
- W przypadku, gdy którekolwiek z postanowień Regulaminu lub jego część okażą się nieważne, postanowienia Umowy pozostają w mocy, a Użytkownik oraz my zobowiązują się na wniosek którejkolwiek z nich do zastąpienia tych nieważnych postanowień lub ich części, postanowieniami mającymi moc prawną i skutek ekonomiczny możliwie najbardziej zbliżony do zastępowanych postanowień lub ich części.
Data wejścia w życie Regulaminu: 3 października 2025 r.